Tuesday, May 14, 2013

Publisiti Murahan???

DISCLAIMER: THIS IS JUST THE AUTHOR'S PERSONAL OPINION

We live in a world without boundaries now. With social media playing an important roles in our lives we are no longer invincible. Whatever we say, whichever picture of ourselves that we upload online can be viewed by people across the globe. Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare, Keek, you name it have become our daily dose of attention, am I right?

As for myself, I only own a Facebook account. I didn't know about it until 2007, when I did my graduate studies in the States. I had Friendster before that. So I opened an account and was hooked! This is my way to connect with my loved ones back home, my classmates and friends. Sadly, my then boyfriend (now husband) refused to have one. We kept in touch via Yahoo Messenger and Skype most of the time. Since then, I only own a Facebook account and a anonymous blog (cucimuka.blogspot.com). For my blog, it's a channel for me to be heard without the fear of being scrutinize. Call me a pengecut? I might be.

Sekarang ni besides Facebook, siapa yang takde Twitter, Instagram and Foursquare account? (Me!). People keep in touch in many ways now. They share a lot of things with the public. I, on the other hand still love my privacy. Yes I do post photos of myself and such but only to be viewed by the people whom I really know personally. Even then, some (a lot actually) things I still keep them secret. I've had students who want to add me on Facebook and I ignore them every time. Reason? simple: I don't mix business with pleasure. I still want my students to see that border that I've set between a teacher a student. I can be crazy and cool when I'm around them but that's it. What happens in my personal life is not their business.

This is just my personal opinion, like it or hate it. Orang tua2 dulu selalu pesan ada benda2 kita tak boleh bagitau orang lain, especially masalah rumahtangga, hal2 anak bini, etc. Aku pegang pada tu walaupun benda yang happy. Contoh waktu aku nak bertunang dulu, aku tak pernah announce yang aku nak/dah bertunang, nak kahwin pun aku tak kecoh. Tau2 keluar je gambar kahwin. Untuk kawan2 aku jemput via private message sebab majlis aku memang bajet tak ramai. Jadi aku taknak la sembarangan orang je datang kalau aku buat event public. Time aku pregnant pun aku diam sepanjang first to 2nd trimester. Bila dah third trimester (sebab amik gambar) barula orang dapat tau melalui FB. Bukan aku announce tau! Sebab: aku takut kang kecoh2 excited skali gugur ke apa mana tau (orang dulu2 punya pesan). Only bila dah selamat bersalin baru aku share the joy dengan semua orang.

Aku tengok orang sekarang ni tak cover langsung hal2 peribadi. Baru buat pregnancy test pakai test kit dah upload gambar masuk FB. Baru first time scan baby dah kecoh2 letak gambar. Baby blum kuar lagi dah sibuk2 amik gambar barang2 baby baru beli letak kat FB. Show off much??? Aku tak dengki, it's personal choice tapi cover2 aa skit. Satu hal la benda baik ko nak kecoh2. Ni benda yang tak elok pun sibuk berheboh dalam online. Bab gaduh dengan si polan, bab laki tak berikan kasih sayang, bab dengki-mendengki bagai semua nak bagitau. Tak malu ke? Orang yang baca confirm assume hidup ko tunggang langgang. It shows what kind of person you are you know.

Aku bukan apa, tak kisah la benda happy ke benda tak happy ke, berpada2 la kalau announce kat FB/Twitter/etc ni. Kita mungkin akan anggap orang tumpang gembira tapi akan ada orang yang dengki dengan kesenangan/kesusahan hidup kita. Mana kita tau iye dak? Ni yang bahaya sebab kita tak tau apa yang dia akan buat pada kita. Bila dh masuk bab bomoh-membomoh ni yang tak syok dengar kan. Jangan ingat zaman sekarang semua dah teknologi orang dah tak hantar jembalang2 kat kita, sadly masih ada golongan yang takde iman camtu.

Again, this is just my personal opinion. We all loveeee the attention that we get online, don't we? Tapi biarla ada privacy sikit. Aku mengaku kadang2 aku agak annoyed tengok mereka2 yang terlalu nak share everything. Kena ingat pesan orang tua. Sharing is caring, betul tapi kau tau ke semua orang dalam akaun kau 'caring' dengan kau? ;)

No comments: